Siekdama sumažinti atliekų kiekį bei atverti darnius su aplinka verslus, Humana People to People (HPP) skatina ne vien tik dėvėtų drabužių naudojimą, bet ir vystymąsi globaliu mastu.

HPP tai 29 nepriklausomų ne pelno organizacijų su 12 asocijuotų įmonių federacija, kurios narės dirba skirtingose šalyse visame pasaulyje bei siekia vystymosi tikslų, kurie sutampa su Jungtinių Tautų Organizacijos Darbotvarke iki 2030 m.

HPP svarbiausieji rezultatai pasiekti 2013 – 2023 metų laikotarpiu:
- 8,2 milijono tonų CO2 dujų nebuvo išmestos į atmosferą.
- 1,3 milijono tonų drabužių nebuvo išmesti į sąvartyną.
- 240 mln. EUR buvo surinkta ir perduota aplinkos apsaugos ir socialinio vystymo projektų įgyvendinimui.

Be to, HPP paskatino 4 milijonų darbo vietų sukūrimą, daugiausia dėmesio skiriant savarankiškai dirbančių prekybininkų, ypač moterų globaliuose Pietuose įgalinimui.

Misijoje kurti žiedinę ekonomiką, mažinti poveikį aplinkai bei sudaryti sąlygas įsigyti tvariai drabužių, HPP pagrindinė veikla yra darbas su dėvėtais drabužiais.

Bendradarbiaujant su pasaulio Šiaurės šalių miestų savivaldybėmis, HPP skatina tekstilės surinkimą pakartotiniam naudojimui, prailgina drabužių tarnavimo laiką bei prisideda prie žmogiškojo vystymosi programų įgyvendinimo įvairiose pasaulio šalyse.

HPP daro 17-kai milijonų žmonių visame pasaulyje gyvenimą geresnį
Skirdama iš prekybos dėvėtais drabužiais gautą pelną visuomenei svarbiems projektams, HPP kasmet pagerina gyvenimo sąlygų kokybę 17 milijonų žmonių visame pasaulyje. Paramą HPP skiria aplinkos apsaugos, sveikatos, švietimo, vietos bendruomenių bei smulkiųjų žemdirbių stiprinimo programų projektams įgyvendinti.

Pokyčio teorija dirbant su dėvėtais drabužiais

Surinkimas ir perskirstymas:
HPP renka, rūšiuoja ir parduoda dėvėtus drabužius pasaulio Šiaurės ir Pietų šalyse tokiu būdu skatindama žmogiškąjį vystymąsi bei ekonomikos augimą darnoje su aplinka.

Surinktų tekstilės gaminių panaudojimas
Surinkus tekstilės gaminius, drabužius ir juos išrūšiavus, gaminiai parduodami mažmeninės prekybos parduotuvėse, ekstremaliu atveju dovanojami humanitarinei pagalbai, o visiškai netinkami – parduodami perdirbti. Taip išsaugoma drabužių didžiausia vertė bei veiksmingai mažinamas atliekų kiekis.

Visuomenės įtraukimas
Rengdama ir skleisdama informaciją plačiajai visuomenei ir tikslo grupėms HPP didina visuomenės supratimą bei paramą nacionalinei tarptautinio vystymosi politikai. Visuomenės įtraukimas skleidžiant informaciją skatina atsakingą vartojimą bei stiprina apsipirkimo darnoje su aplinka nuostatas.

Pagrindinis poveikis
- Žala aplinkai mažinama surenkant nereikalingais tapusius drabužius bei perdirbant atliekas.
- Darbo vietų kūrimas, užimtumo skatinimas kiekviename darbo su dėvėtais drabužiais etape.
- Daugiau galimybių įsigyti kokybiškų drabužių už prieinamą kainą.
- Lankstus visuomenei itin svarbių projektų finansavimas.

Pasauliniai iššūkiai
Greitosios mados pramonės poveikis aplinkai
- Mados pramonės dalis pasaulio CO2 emisijų sraute sudaro 10 proc. Kasmet pagaminama 53 milijonai tonų pluošto. Sintetiniam pluoštui pagaminti kasmet sunaudojama 98 milijonų tonų naftos.
- Didžiausią dalį, 80 proc. tekstilės pramonės poveikio klimatui sudaro naujų drabužių gamyba. Nuodingi tekstilės dažai sudaro 20 proc. pasaulinės vandens taršos.
- Tekstilės pramonė kasmet išmeta į aplinką 1,2 milijardo tonų šiltnamio efektą sukeliančių dujų.
- Į Europos sąvartynus kasmet išmetama ir sudeginama 8 milijonai tonų drabužių.
- Naujų drabužių gamyboje 47 proc. naujų medžiagų virsta atliekomis.

Socialiniai ir ekonominiai Pietų Afrikos regiono šalių iššūkiai
- Regionas susiduria su nuolatinėmis problemomis, kaip antai, dideliu nedarbu, nepakankamu sveikatos priežiūros bei švietimo finansavimu.
- Neformali ūkinė veikla regione atlieka ypatingą vaidmenį, Nepaisant rizikų, neformalusis sektorius sukuria reikšminą bendrojo produkto dalį bei atveria galimybes vykdyti ūkinę veiklą.

Bendrieji aplinkos ir socialiniai Pietų Afrikos regiono šalių iššūkiai atskleidžia, kaip svarbu užtikrinti darnią su aplinka ūkinę veiklą bei tolygų ekonomikos augimą.

Kaip HPP dirba su dėvėtais drabužiais?
Kad būtų naudinga visuomenei, HPP veikla aprėpia ne vien tik dėvėtų drabužių surinkimo, rūšiavimo, pardavimo etapus bet ir socialinio poveikio veiklas.

Globali veikla:
HPP organizacijų federacija dėvėtų drabužių veiklą vykdo 35 šalyse. Veiklos federacijoje standartai užtikrina skaidrumą, ekonominį ir socialinį naudingumą.
Surinkimas ir rūšiavimas:
Drabužiai surenkami į specialius konteinerius ir rūšiuojami pardavimui, eksportui ar perdirbimui.
Rūšiavimas:
Lietuvos Humana išrūšiuoja kasdien 160 tonų drabužių į daugiau nei 300 kategorijų. Rūšiavimo rezultatai:
- 75 proc. pardavimui pakartotiniam naudojimui,
- 20 proc. perdirbimui,
- 5 proc. kita.
Poveikis bendruomenei:
- Ispanijos Humana 2022 m. socialinio vystymo projekte dalyvavo daugiau nei 3 000 žmonių, kurių kiekvienas galėjo sutaupyti maistui 170 eurų per mėnesį.
- Po ciklono Freddy (Malavis, 2023 m. vasaris-kovas), Malavio Humana suteikė 2 tūkst. skubios pagalbos paketų 10 tūkst. žmonių bei pastogę 2 tūkst. žmonių.
Parama vietos prekybininkams:
HPP moko verslumo smulkiuosius prekybininkus, kurių dauguma yra moterys bei atveria joms prieigas prie svarbiausiųjų paslaugų.
Globali komunikacija:
HPP nuolatos rengia ir skleidžia informaciją apie drabužių pakartotinio naudojimo naudą ir svarbą, teigiamą vykdomų socialinio vystymo projektų ir programų poveikį.

Veiklos rezultatai
HPP darbas su dėvėtais drabužiais skatina užimtumą, vartojimo nuostatų kaitą, dalijimąsi žiniomis bei darnų vystymuisi.

Drabužių dovanojimas ir apsipirkimas:
- 2022 m. 18,2 milijono žmonių Europoje ir JAV neatlygintinai atidavė HPP 127 tūkst. tonų drabužių .
- Europoje ir JAV dėvėtų drabužių parduotuvėse apsipirko 11,4 milijono žmonių. Pagal atliktą Ispanijoje Humana parduotuvių tyrimą, 6 iš 10 pirkėjų nereikėjo pirkti naujų drabužių.
- Afrikoje, Centrinėje ir Pietų Amerikoje dėvėtus drabužius pirko 19 milijonų žmonių . Iš viso, šiame pasaulio regione parduodama 29 tūkst. tonų dėvėtų drabužių kasmet.
Užimtumas ir įgalinimas:
- Afrikoje, Centrinėje ir Pietų Amerikoje HPP sukūrė 1 500 darbo su dėvėtais drabužiais vietų.
- Pavyzdžiui, Malavyje daugiau nei 80 proc. HPP didmeninės prekybos partnerių yra moterys. Tai reiškia, kad šioje srityje moterys turi daugiau nei kitur galybių.
Finansinė parama vystymuisi:
- 2013–2022 metų laikotarpiu HPP surinko ir skyrė socialinio vystymosi projektams iš viso 240 mln. eurų.
- Vien 2022 m. parama buvo skirta 161 tūkst. smulkiųjų žemdirbių 12-oje pasaulio šalių.
Poveikis aplinkai:
Nuo 2013 iki 2022 m. 1,3 milijono tonų drabužių nepateko į Europos ir JAV sąvartynus ir nebuvo sudeginti. Dėl to į atmosferą nepateko 8,2 milijono tonų CO2 dujų.
Bendradarbiavimas ir supratimas:
- Partnerystė su mados prekių ženklais didina visuomenės supratimą. 2023 m. Italijos Humana surinko iš gyventojų 190 tonų nereikalingų drabužių.
- Kad padidintų drabužių rūšiavimo ir perdirbimo pajėgumus, HPP organizacijos remia vietinius atliekų tvarkymo planus, kaip antai, Taka Taka Solutions Kenijoje.
HPP organizacijos skatina žmogiškąjį vystymąsi globaliu mastu, darnią su aplinką ūkinę veiklą bei stiprina bendruomenes.